ستاد خبری

ستاد خبری

اوقات شرعی

چهارشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۵
اذان صبح : ۰۵ : ۱۷ : ۴۰
طلوع خورشید : ۰۶ : ۴۲ : ۴۴
اذان ظهر : ۱۲ : ۱۷ : ۴۷
غروب خورشید : ۱۷ : ۵۳ : ۲۰
اذان مغرب : ۱۸ : ۱۰ : ۴۲
rahim-moazenzadeh.swf 05 : 17- 12 : 17- 18 : 10

پیوندها

امام
رهبری
    ریاست جمهوری
    ارشاد
    وزارت اط
  • پیدایش،رویکرد و فرجام گروه های معاند و اپوزیسیون (قسمت اول)

moaned1  

شناسایی و بررسی تحلیلی

پیدایش ، رویکرد و فرجام گروه های معاند و اپوزیسیون


قسمت (اول )

بسمه تعالی

  مقدمه:

          برای اینکه یک نظام سیاسی پایدار بماند باید دارای ارزش ها و اصولی عقلی و مورد پسند جامعه و مردم باشد ، تا مردم از آن حمایت نمایند ودر مقابل نظام حاکم از مردم خود دفاع نموده و امنیت ورفاه آن ها را تامین نماید .

لذا نظام های حاکم در جهان هر کدام بر اساس دیدگاه خاصی ایجاد شده و ادامه حیات می دهند .

از طرفی هم در همان جوامع گروه هائی پیدا می شوند که بنا به عقاید خود با نظام همراه نبوده و مخالفت می ورزند یا به مقابله با نظام حاکم می پردازند .

در این مبحث به بررسی گروه های معاند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران خواهیم پرداخت .  

تعریف نظام:

         واژه ای است که به یک تئوری یا نظریه ای بنام تئوری سیستم ها اشاره داشته،و این تئوری در چند دهه اخیر در علوم انسانی وسیاسی مورد استفاده قرار گرفته است.

1)  تعریفی که از نظام به طور مشترک بین علوم مختلف وجود دارد البته با تفاوت هایی این است که گردهم آمدن مجموعه ی اجزای متفاوتی که در تعامل با یکدیگر تحت قاعده خاصی کنار هم قرار میگیرند وپیکره واحدی را می سازند که این پیکره واحد یک هدف خاصی را دنبال می کند یا محصول خاصی را تولید خواهد نمود.

2)  مثلا وقتی می گویید ، ایران یک کشور جهان سومی است ، در حقیقت شما به یک تئوری اشاره کرده اید بنام تئوری سه جهانی که آقای مائو برای اولین بار آن رامطرح کرده است .

3)  خصوصیات یک نظام به طور کلی و برجسته به شرح زیر است:

4) 1-هر نظام یا سیستم یا ارگان یا نهاد دارای اجزای خاص خود است.

5 -هر نظام دارای یک ورودی خاص است.مثلا ورودی ماشین سوخت آن است.

6-هر نظام دارای یک خروجی خاص خود است.آنچه به عنوان محصول از نظام های مختلف خارج می شود ، متفاوت از هم است.اگر در ورودی یک نظام خللی بوجود آید ، در خروجی آن هم خلل ایجاد خواهد شد.

تعاریف :

1-محیط ؛

 یعنی فضایی که اجزای آن نظام یا سیستم در آن شناور هستند.این محیط می تواند داخلی یا خارجی باشد .

-  محیط داخلی

محیط داخلی یعنی فضایی که بین اجزای آن سیستم وجود دارد.

- محیط خارجی

یعنی محیطی که کل سیستم و نظام در آن محیط شناورهستند.

2-انعطاف پذیری یا الاستیسیته یا کشانی ؛

به قدرت انطباق جزء و یا کل از یک سیستم ،با محیط گفته می شود .

هر نظام دارای یک ضریب کشانی یا انطباق است ،که هر چه این ضریب بالاتر باشد، قدرت استمرار این نظام بیشتر خواهد بود وبالعکس.

3-کنترل ؛

هر نظامی دارای یک جزء کنترل کننده است ، که همه ی اجزا را کنترل می کند . این کنترل کننده یک جزء هشدار دهنده نیز می باشد.

4-تهدید ؛

 عواملی که تعادل نظام را به هم می زنند تهدیدی برای هرنظام بوده و آن سیستم را به چالش می کشند  .

5-باز خورد یا feed back  ؛

 یعنی تآثیر خروجی بر ورودی ، بدین معنا که محصول تولیدی یک سیستم، چه باز تابی در جامعه دارد . لذا بر اساس آن می آیند کار سیستم را تنظیم یا تغییر می دهند .

6- زاویه ی دید ؛

در علوم سیاسی و انسانی و ... بحث مهمی بنام زاویه دید ،وجود دارد که تاثیر جدی در همه مسائل می گذارد.

مثال: اگر چند گل در یک جا وجود داشته باشد از چند نفر می پرسند چند گل می بینی ، یکی می گوید : 8 عدد ، یکی می گوید : 7 عدد و ... . هر کسی از یک نظر یا زاویه دید خود اعلام نظر می کند ، یکی از لحاظ رنگ ، یکی از لحاظ بو ، دیگری از لحاظ شکل می گوید . این نشان می دهد که یک پدیده دارای زوایای مختلفی است.

در این درس هم جریانات را از زوایای مختلف بر اساس مدل ها دسته بندی می کنیم :

-  کلیت نظام جمهوری اسلامی را در یک نماد سه ضلعی نشان می دهیم

در یک ضلع پرسنل سیاسی قرار دارد یعنی مسئولان تراز اول

در ضلع دیگر تصمیمات و سیاست های کلان نظام

در ضلع سوم بنیاد های نظری و بنیاد های ارزشی

 

          مسئولان تراز اول             تصمیمات کلان
                                                 بنیاد های نظری

براساس سه ضلع بالا جریانات سیاسی اجتماعی را دسته بندی می کنند:

1-جریاناتی که هر سه ضلع را قبول دارند. حداکثرافراد سیاسی را قبول دارند. چنین جریاناتی را جریانات محافظه کار می گویند.

در روان شناسی سیاسی ، رفتار سیاسی و رفتار جمعی سیاسی گروهها  ، و تشکل ها  ،واحزاب ودسته ها در نظام را ، مورد بحث وبررسی قرار می دهند لذا در این مطالعات ، دسته جات سیاسی به تیپ های مختلف رفتار سیاسی تقسیم بندی می شوند . یکی از این تیپ ها، رفتار سیاسی محافظه کاری است.

محافظه کاری، در تیپ رفتار سیاسی یعنی رفتار سیاسی ای که وضع موجود را برمی تابد، وضع موجود را تایید می کند، دنبال تغییر و دگرگونی وضع موجود نیست . در واقع در این جا به معنی محافظت وضع موجود است.

2-جریاناتی که هم با پرسنل سیاسی و هم با تصمیمات وسیاست ها (با دو بعد ) مخالفند این جمعیت ،جمعیت اصلاح طلبند.

تیپ دیگری که عکس محافظه کاری است مثل رادیکال که دگرگون طلب است.رفتار سیاسی جمعی آنها اصلاح طلبی است که به دنبال دگرگونی همه جانبه نیست اما دنبال دگرگونی های جزئی است. در واقع یک رفتار سیاسی دیگری است ، که لیبرال بوده و رفتار سازشکارانه دارد.

3-جریاناتی که با هر 3 بعد مخالفند از لحاظ تیپ شناسی رادیکال یا شورشی یا برانداز می گویند.

مدل بعدی از یک جامعه شناس معروف بنام رابرت مرتون است که جریانات را بر اساس کار کردی و ناکارکردی در جامعه یا هنجار و نا هنجاری در جامعه دسته بندی کرده است که ما این مدل را بر اساس جامعه خودمان اصلاح و بومی می کنیم  .

مدل اصلاح شده مرتونی:

دو پارامتر در این مدل وجود دارد؛

 الف: هدف: یعنی اهدافی که نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است.

 ب: وسیله: یعنی نظم و تنظیماتی که به صورت قانون و نظم اجتماعی بر جامعه حاکم شده است.

بر اساس این دو پارامتر جدولی رسم می کنیم تا جریانات اجتماعی را تقسیم بندی کنیم :

جریانات

هدف

وسیله

گروه

A

+

+

گروه های هم گرا

B

+

-

گروه های افراطی یا نیمه هم گرا

C

-

+

اپوزسیون قانونی یا نیمه هم گرا

D

-

-

گروههای شورشی و برانداز یا ناهم گرا


نماد پذیرش: +

نماد رد کردن: -

 

حال بر اساس همین مدل پارامترها را عوض می کنیم.

  

جریانات

اسلامیت

جمهوریت

الف

+

+ گروه های هم گرا

ب

+

- گروه های نیمه هم گرا

ج

-

+ گروه های نیمه هم گرا

د

-

- گروه های واگراوشورشی




توضیح جدول :

جریانات حاضر در انقلاب مشروطیت .

1-  جریان ناسیونالیسم به معنای ملیت  پرستی و ملی گرایی است .

درزمان مشروطیت سردمدارناسیونالیسم زین العابدین مراغه ای بود. مثلا در آلمان ناسیونالیسم افراطی به صورت نازیسم ظهور پیدا کرد، در ایتالیا به صورت فاشیسم و...

2-  لیبرالیسم به معنای آزادی خواهی است .

  جریان لیبرالیسم در انقلاب مشروطیت ایران ، توسط میرزا ملکم خان که در فرانسه تحصیل کرده بود  و افرادی همچون طالب زاده یا طالب اوف و آخوندوف هدایت می شد.

3-  دموکراسی = مارکسیسم

افرادی در مشروطیت مثل آقای اسکندری که لیدر این جریان بود و حیدر خان و سلطان زاده ادامه دهندگان آن بودند.

4- تجدد خواهی یعنی نو خواهی و نو گرایی.

این گروه تأکید افراطی بر غرب گرایی داشتند. سردمداراین جریان سید حسن تقی زاده بود که کورکورانه از غرب تقلید می نمود .

5- جریانات اسلامی زمان مشروطیت؛

1/5 – مکتب سامرا ،

افراد این جریان پیروان مکتب میرزای شیرازی بودند که یک مرجع عام بود و چون در شهر سامرا زندگی می کرد از سامرا به عنوان کد این مکتب استفاده شده است . نماینده این مکتب در انقلاب مشروطه آقای شیخ فضل الله نوری بود. این مکتب دارای اصولی به شرح زیر است.

· خصوصیات مکتب سامرا:

الف: باز شناسی سیاست در شریعت اسلام( در این مکتب اصل بر شریعت است که سیاست درآن جای دارد ) .

ب: ولایت فقیه ،حکومت مورد قبول شیعه درزمان عینیت امام زمان علیه السلام

ج: اولویت مشروعیت بر مقبولیت یا جمهوریت

د: اصل اصالت وظیفه یا تکلیف

ه:  ایجادحکومت تام و تمام اسلامی

2/5 – مکتب نجف ،

       افراد این جریان پیروان مکتب آخوند خراسانی بودند ، لذا با توجه به اینکه آخوند در نجف زندگی می کرد  این جریان را مکتب نجف می نامیم.

·خصوصیات مکتب نجف:

الف: باز شناسی شریعت در سیاست ، ( دراین مکتب موضوع اصلی سیاست است و شریعت در آن جای دارد )

  ب: اصل وکالت فقیه (یعنی فقیه از طرف مردم و در چارچوب نقطه نظرات موکل عمل می کند.)

ج: اصل اصالت ساخت و چارچوب حکومت اهمیت بیشتری دارد و اولویت اول است.

د: اولویت مقبولیت بر مشروعیت یعنی اول پذیرش مردم بعد شرع

ه­: اصل حکومت حد مقدور ، یعنی در زمان غیبت فقط در حد مقدور می توان تشکیل حکومت داد و در حد تمام و تام نمی توان.

3/5 -جریان اتحاد اسلام ،

این جریان  توسط آقای سید جمال الدین اسد آبادی بنانهاده شد که سه شعار اصلی دارد:

الف: بازگشت به قران

ب: مبارزه همه جانبه با استعمار

ج: اتحاد جوامع اسلامی

4/5 – مکتب قم ،

 مکتب قم به مکتب امام خمینی( ره ) می گوئیم که تلفیقی از دو مکتب سامرا و نجف است .

حال به بررسی این می پردازیم که انقلاب اسلامی بر اساس کدام یک از این مکاتب پایه گذاری شده و همچنان ادامه دارد.

 مکتب نجف :                                                                      مکتب سامرا :

                      
                                          مکتب قم :

شعار اصلی مکتب قم : استقلال ،آزادی ،جمهوری اسلامی

خصوصیات این مکتب :
الف : باز شناسی سیاست در شریعت و باز شناسی شریعت در سیاست . ( دیانت ما عین سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ما)

ب: ولایت فقیه حکومت مورد قبول شیعه در زمان غیبت

ج: مقبولیت یا جمهوریت و اسلامیت در یک رتبه از ارزش قرار دارند.

د: هم ساخت حکومت مهم است وهم وظیفه و موظف به اجرای احکام اسلامی می با شد .

ه : حکومت تام و تمام منتها با یک سرعت خاصی .

رویکرد ها نسبت به دین :

1- رویکرد دینی

2- رویکرد غیر دینی یا سکولار

3- رویکرد های ضد دین یا الحادی
رویکرد های دینی 

 الف – رویکرد دینی اصولگرائی یعنی تمام فعالیت ها بر اساس اصول و پایه و مبنای دین باشد . ( رویکرد پایه گرا یا اورتودوکس )

 ب – رویکرد اید ئولوژیکی به دین دارد.

 ج – رویکرد دینی دموکراتیک ، رویکرد دموکراتیک به دین دارد .

  

 الف – رویکرد اصول گرائی

·وجوبی ( حکومت اسلامی و دینی را بر می تابند )

·امتناعی ( در زمان غیبت امام عصر عج حکومت دینی را قبول ندارند ونظرشان این است که نباید وارد مسائل سیاسی شد . )

ب- رویکرد ایدئولوژیک به دین

       اسلام را در چار چوب ایدئولوژی های مطرح در دنیا می بینند ( ایدئولوژی های مطرح در دنیا شامل ناسیونالیسم ، لیبرالیسم ، مارکسیسم و ...می باشند ) ایدئولوژی های مذکور دارای سه بخش یا جز هستند .

 ابعاد ایدئولوژی :

1- بخش فلسفی یا جهان بینی ، به نحوه ی نگرش به جهان و انسان گفته می شود .

2- بخش اخلاقی به حوزه رفتاری وکرداری بر می گردد . ( باید ها و نباید ها )

3-بخش سیاسی در این مبحث به چارچوب و مدل اداره ی جامعه می پردازند.

  در نهایت با رویکرد  فوق ، اسلامی التقاتی بنا می شود تا استکبار بتواند به اهداف خود نائل آید .

  هدف این گروه از متفکرین مطرح ساختن اسلام به عنوان یک ایدئولوژی وهم سطح ساختن آن با ایدئولوژی های دیگر است . ( ایدئولوژی های مطرح شده تفکر انسانی هستند در صورتی که اسلام تفکر و ساخته بشر نیست )

ج- رویکرد دموکراتیک به دین :

 دین را بر اساس چارچوب دموکراتیک و مردم سالاری می دانند. 

 خصوصیات رویکرد های دینی :

  الف: رویکرد اصول گرایی و جوبی ،

· شریعت گرا: بر اساس شریعت و فقه عمل می کنند.

· غرب ستیز

· مدرنیته را بر نمی تابد: یعنی مکتب اخلاقی خاصی که به عنوان مدرنیته و مدرنیسم مطرح است را قبول ندارد ولی با مدرنیزاسیون مخالف نیست.

+  مدرنیزاسیون : یعنی مدرن کردن ، نوسازی ، نوکردن صنعت ، نو کردن روش های مدیریتی

+ مدرنیته و مدرنیسم مکتب هستند یعنی چارچوب خصوصیات اخلاقی و رفتاری و انسانی هستند که از پشرفت تکنیک و صنعت نتیجه گرفته شده است. از جمله حس گرایی، سکولار،

مدرنیسم یعنی مکتب پرستش نو گرایی

مدرنیته به مفهوم چارچوب ایدئولوژی است .

ب: خصوصیات رویکرد ایدئولوژیک ؛

·  بعضاً شریعت گرا است .

·  غرب ستیز نیست ولی منتقد است.

·  منتقد مدرنیته است .

· حکومت اسلامی را مشروط قبول دارد.

ج: رویکرد دموکراتیک ؛

· شریعت گرا نیست

· غرب ستیز نیست و برای انطباق در چارچوب جهانی غرب تلاش می کند.

· مدرنیته را بر می تابد و بحث سنت و مدرن را مطرح می کند.

· حکومت اسلامی را هم برنمی تابد و به دنبال حکومت سکولارند.

د- رویکردهای غیر دینی یا سکولار ؛

· جدایی دین از سیاست و حکومت یک امراین جهانی و عرفی است.

گروه های مطرح این رویکرد شامل :

 گروه های سلطنت طلب مشروطه خواه

  ناسیونالیست ها ، ملی گراها مثل حزب جبهه ملی

4- رویکرد های ضد دین یا الحادی نه تنها نسبت به دین بی طرف نیستند و بلکه آن را مانع ومخل فعالیت های سیاسی و اجتماعی و انواع ترقی بشر می دانند. از جمله : گروه های مارکسیستی به دلیل پایه و اساسی که در مبانی فلسفی شان دارند. مانند کلام معروف کارل مارکس که می گوید دین افیون ملت هاست . دین ستم طبقاتی است و ... وبا دین به عنوان مخل پشرفت مبارزه می کنند.

گروه های مارکسیستی که در جامعه ما هستند مثل : حزب توده، چریک های فدایی خلق (اکثریت و اقلیت) ، راه کارگر ، حزب کمونیست کارگری ، حزب رنجبران و حزب طوفان می باشند.

یک گروه سلطنت طلب هم هستند که مبارزه زیر بنایی با دین می کنند.

عرفان طبیعت گرا: مادیت و طبیعت

فمنیسم:  femen\female به معنای زن گرایی ، ترجیح زن بر مرد

 موج اول – ماری کرافت (خواست حقوق مدنی )

 موج دوم – سیمون دیوار برزی

 موج سوم – مارگارت مید الغارحست

شیطان پرستی به چند شاخه تقسیم می شود که حرف اصلی و خلاصه شده ی آن ، این است که همه دین ها ومقدسات در طول تاریخ شکست خوردند و همیشه دین داران در اقلیت اند .پس قدرت شیطان بیشتر است و ما به سمت آن می رویم.

شاخه تاریخی شیطان پرستی دنباله جریان پرستش از ارواح خبیثه است .

شیطان پرستی جدید فلسفی که مضمون مادی گرایانه ی اومانیستی غرب است که به این شکل در آمده است. مثلاٌ: فردی کلیسا ساخته و انجیل شیطانی نوشته است.

شاخه دیگر شیطان پرستی بنام شر پرستی :پرستش تمام اعمالی که به عنوان شرارت و به عنوان پستی و رذالت در کلیسا مطرح می شود بر ایشان ممدوح است. مثل: خونخواری ، استفاده مواد مخدر در اندازه زیاد و موسیقی های حاد و شهوت رانی .

کابالیسم شاخه ای از عرفان یهودی است که به نوعی به شیطان پرستی نزدیک شده است.

 عرفان صفت گرا : معنویت و روحانیت را از عرفان جدا و یک ، سیر مادی برای سلوک در نظر می‏گیرد.